b2bbackbone.com
Kontakt Login to app.b2bbackbone.comLogin

Nordjysk iværksætter lancerer nyskabende online e-handelsservice til små og mellemstore virksomheder

Små og mellemstore virksomheder vil rigtig gerne automatisere det manuelle arbejde med at modtage og sende ordrer og fakturaer, men ofte giver de op igen, så snart de finder ud af, hvor dyrt og besværligt det er. Den nordjyske iværksættervirksomhed B2B Backbone ApS har opfundet en online-løsning, der automatiserer samhandelsprocesserne, og som selv den mindste virksomhed har råd til.

Når det offentlige eller virksomheder som fx Coop og Dansk Supermarked meddeler små og mellemstore virksomheder, at de kun kan fortsætte som leverandør, hvis de kan udveksle ordrer og fakturaer elektronisk, får mange sved på panden. De fleste løsninger til elektronisk samhandel kræver nemlig, at virksomhederne først opgraderer til de nyeste udgaver af deres økonomisystem og tilkøber specialmoduler, og det er en dyr affære. Og så kommer de ofte meget dyre abonnementer til e-handelsløsningerne oveni.

Betaler kun pr. transaktion

Med en ny online e-handelsservice fra B2B Backbone behøver virksomheder med for eksempel Microsoft Dynamics C5 eller NAV (Navision) ikke at ændre eller købe nyt for at blive digitaliserede. De skal bare downloade servicen og installere den på deres pc eller server, og så kan de sende og modtage ordrer og fakturaer elektronisk. Selve programmet koster ikke noget og virksomheden betaler blot nogle få kroner for hver transaktion.

Virksomheder savner en enkel og billig løsning

Manden bag B2B Backbone, Robert Olesen, udtaler: ”Den væsentligste barriere for digitalisering i små og mellemstore virksomheder er, at de savner en enkel og billig løsning, som ikke kræver et hav af it-eksperter for at komme i gang. I en tid, hvor virksomheder er hårdt presset på konkurrenceevnen, og hvor effektivitet er mere vigtigt end nogensinde, er det ærgerligt, at så mange virksomheder føler sig afskåret fra at digitalisere. Det var dét, der gav os idéen til B2B Backbone.”

Udviklet i samarbejde med brugerne

Konceptet er udviklet i tæt samarbejde med flere nordjyske virksomheder. 3N Lakering i Thisted har været med lige fra starten af projektet. Morten Fuhlendorff Nielsen, der er direktør for 3N Lakering fortæller: ”Vi håndterer daglig rigtig mange ordrer fra vores industri- og autolakeringskunder. Rationel og korrekt håndtering af ordreprocessen er afgørende. Vi lever i en meget konkurrencepræget branche, og vi kan ikke bare blive ved med at gøre, som vi altid har gjort,” og fortsætter. ”Selv hvis vi bare gjorde som for fem år siden, ville vi blive kørt over af vores konkurrenter i dag. Så vi tænker hele tiden på, hvordan vi kan optimere og få mere tid til det, der skaber værdi for vores kunder.” Fur Bryghus har brugt systemet siden januar 2012, og havde den udfordring at Coop og andre dagligvarekæder krævede at al samhandel skulle håndteres elektronisk. Kontorassistent Pia Damgaard Rasmussen fortæller: ” Det har været ekstremt let at lære at bruge løsningen, og ud over at opfylde dagligvarekædernes krav om elektronisk samhandel, sparer det os hver uge for flere timers manuelt arbejde. Vi valgte også at benytte tilbuddet om gratis email/pdf fakturering. Jeg har slet ikke regnet på, hvor meget vi sparer alene i porto og konvolutter, men det kan helt sikkert godt betale sig!”

Kapital til videreudvikling fra Nordjysk Lånefond

”Servicen tilbyder i dag opkobling mod flere systemer og større EDI aktører som fx Coop, men vi har allerede mange idéer til fremtidige udbygninger og forbedringer” udtaler Robert Olesen. For at støtte denne udvikling, får virksomheden, samtidig med den officielle lancering af B2B Backbone den 1. april, tilført både yderligere kapital og ressourcer. Bestyrelsesformand Finn Sørensen indtræder som investor, og Finn Nysted tiltræder som kundekonsulent og partner. Derudover får virksomheden kapital fra fire erfarne erhvervsdrivende og fra Nordjysk Lånefond.

For yderligere information, kontakt:
Robert Olesen, indehaver
Telefon: 96461001 / 21171006